Veel gestelde vragen

Onderstaand treft u een aantal vragen die ons de afgelopen tijd zijn gesteld, met daarop de bijbehorende antwoorden. Staat uw vraag er niet bij, neem dan gerust contact met ons op.

Waarom zitten jullie in zo’n mooi ingericht pand?

Wij beschouwen onze cliënten als klanten. En wij zijn ervan overtuigd dat een prettige entourage van positieve invloed is op uw gemoedsrust en op onze prestaties.

Hanteren jullie hogere tarieven dan andere klinieken?

Nee, onze tarieven zijn nooit hoger dan de wettelijk voorgeschreven tarieven. U kunt onze tarieven online inzien.

Dekt de verzekering de kosten?

Dat is helemaal afhankelijk van de aanvullende zorgverzekering die u hebt afgesloten. Informeer dus vooraf bij uw assurantietussenpersoon of bij uw verzekeringsmaatschappij.

Wat is parodontologie?

‘Parodontaal’ betekent letterlijk: rond de tand. Tot dit gebied behoren o.a. het tandvlees en het tandbot. Veel gebitsproblemen beginnen als er problemen zijn aan deze basis. Een parodontoloog is een tandarts, die zich uitsluitend bezighoudt met de diagnose en behandeling van ernstige parodontale aandoeningen.

Hoe ziet gezond tandvlees eruit?

Gezond tandvlees heeft een roze kleur en ligt stevig om de tanden en kiezen en is vastgehecht aan de tanden en kiezen. Gezond tandvlees bloedt niet bij het poetsen en schoonmaken tussen de tanden.

Hoe herken ik ontstoken tandvlees?

Ontstoken tandvlees kan rood, slap en gezwollen zijn. Ook kan het gaan bloeden bij het poetsen of eten. Maar deze verschijnselen doen zich niet altijd voor. Dus als uw tandvlees niet bloedt bij het poetsen of eten, wil dat nog niet zeggen dat het tandvlees gezond is.

Hoe ontstaat tandvleesontsteking?

In de mond zitten bacteriën die zich hechten aan tanden en kiezen. De laag bacteriën op de tanden en kiezen heet tandplaque; een zachte, kleverige, witgele substantie. De bacteriën in de tandplaque veroorzaken tandvleesontsteking (en gaatjes!).

Wat is implantologie?

Een implantaat is een lichaamsvriendelijk fundament, dat in de kaak wordt vastgezet en een solide basis vormt om nieuwe tanden en kiezen op te kunnen plaatsen. Implantaten kunnen worden toegepast bij losse ontbrekende tanden en kiezen, bij meerdere ontbrekende tanden of kiezen naast elkaar, bij ontbrekende achterste kiezen en bij een volledig tandeloze kaak.

Kunnen bij iedereen implantaten worden geplaatst?

Nee, niet zondermeer. Om een implantaat te kunnen plaatsen, is het noodzakelijk dat er voldoende kaakbot aanwezig is. Ook mogen er geen infecties in de mond aanwezig zijn.

Kan verdwenen kaakbot terugkomen?

Ja dat kan. Bijvoorbeeld door botaugmentatie; een behandeling die ervoor kan zorgen dat er weer voldoende kaakbot is.

Wat is reconstructieve tandheelkunde?

Reconstructieve tandheelkunde is een verzamelnaam van alle behandelingen die tot doel hebben tanden en kiezen langdurig mooi en functioneel te maken. Met mooi bedoelen we cosmetisch fraai om te zien. Functioneel betekent o.a. probleemloos eten, kauwen, praten en lachen.