Mondhygiënist

Mondhygiënist Amsterdam

Bijna alle tandheelkundige problemen kunnen door een afdoende mondhygiëne voorkomen worden. Om uw gebit zo goed mogelijk te verzorgen raden wij u aan regelmatig een bezoek te brengen aan de mondhygiënist. In onze moderne tandartspraktijken aan de Keizersgracht, Lassusstraat en Stadionplein kunt u terecht voor een afspraak met een mondhygiënist. U heeft hiervoor geen verwijzing van de tandarts nodig.

Voorkom gebitsproblemen door goede mondhygiëne

Het voorkomen van problemen aan uw gebit is één van de belangrijkste taken van onze tandartsen, mondhygiënisten en preventieassistenten. Bijna alle tandheelkundige problemen kunnen door een goede mondhygiëne voorkomen worden.

Om tandproblemen te voorkomen en uw gebit zo schoon mogelijk te houden, raden wij u aan om 2 keer per jaar een gecombineerde afspraak in te plannen met de tandarts en mondhygiënist. De tandarts bekijkt of er tandproblemen zijn en de mondhygiënist reinigt uw gebit en tandvlees. Onze mondhygiënisten geven daarnaast advies hoe u het beste uw gebit kan verzorgen.

Wanneer moet ik naar de mondhygiënist?

Bij de volgende klachten is verstandig om een afspraak met onze mondhygiënist te maken:

• Loszittende tanden of kiezen
  • Bloedend tandvlees bij het poetsen
  • Gezwollen en rood tandvlees
  • Snel last van tandsteen
  • Slechte adem
  • Regelmatig gaatjes

De behandeling bij de mondhygiënist Amsterdam

Voordat u een behandeling ondergaat, wordt er een PPS meting uitgevoerd. Dit werkt als volgt; onze mondhygiënist geeft uw tandvlees een score tussen de 1 en 3. Op basis van deze scoren bepalen wij het behandelplan.

PPSOmschrijving
1Er zijn pockets tot en met 3 mm. en het tandvlees is voldoende gezond. Met instructies en behandelingen wordt gestreefd om dit te behouden.
2Bij deze score zijn er pockets tot en met 5 mm en bevindt de gezondheid van uw tandvlees zich op een kantelpunt. Er is waarschijnlijk al sprake van botafbraak. Aanvullende mondhygiëne behandelingen zijn noodzakelijk om pockets te verminderen. Het is mogelijk dat er direct aanvullend onderzoek gedaan moet worden door middel van een parodontiumstatus en een intensief parotraject te starten.
3Met PPS 3 zijn er pockets van 6 mm of dieper gesignaleerd. Ook is er sprake van botverlies rondom één of meerdere tanden of kiezen. Hierdoor is het meestal noodzakelijk om uitgebreider onderzoek te doen en een intensief parotraject te starten.

*Uitleg begrippen gingivitis en parodontitis

Als er door tandplak een ontsteking ontstaat aan de rand van het tandvlees, is er sprake van gingivitis. Indien de ontsteking zich uitbreidt naar het kaakbot, spreken we van parodontitis.

Overzicht behandelingen

De volgende behandelingen worden door onze mondhygiënisten uitgevoerd:

• Reinigen van worteloppervlakken onder het tandvlees
  • Verwijderen van tandsteen, tandplaque en aanslag
  • Aanbrengen van sealants
  • Polijsten van vullingen
  • Gladmaken van worteloppervlakken
  • Aanbrengen van fluoride
  • Advies en voorlichting geven over gaatjes en tandvleesproblemen

Verschil mondhygiënist en preventieassistent

In onze praktijken komt u zowel mondhygiënisten tegen als preventieassistenten, maar wat is nu precies het verschil? Een mondhygiënist is HBO opgeleid en wordt voortdurend aan kwaliteitseisen getoetst. Een mondhygiënist richt zich met name op preventie zoals het voorkomen van tandvleesproblemen en gaatjes. Daarnaast kan een mondhygiënist tandvleesaandoeningen zoals gingivitis en parodontitis behandelen.

Waar het werk van de mondhygiënist begint, daar stopt in principe het werk van de preventieassistent. Een preventieassistent geeft voorlichting over het voorkomen van gaatjes en tandvleesontstekingen. Daarnaast behandelt een preventieassistent cliënten met eenvoudige aandoeningen.

Vergoeding mondhygiënist door de zorgverzekeraar

De kosten voor een behandeling vallen niet onder de basisverzekering. Indien u een aanvullende verzekering voor de tandarts heeft, worden de kosten van een behandeling in de meeste gevallen wel vergoed. Raadpleeg bij twijfel uw polis of neem contact op met uw zorgverzekeraar.

De kosten van een behandeling voor kinderen jonger dan 18 jaar vallen wel onder de basisverzekering. Voor kinderen jongeren dan 18 jaar is het dus niet nodig om een aanvullende verzekering af te sluiten. Doe ook de zorgvergoedingscheck op onze website.

Veel gestelde vragen

Heb ik een verwijzing van een tandarts nodig voor een afspraak mondhygiëne?

U heeft geen verwijzing van de tandarts nodig. Het staat u vrij om zelf een afspraak te maken.

Hoe vaak moet ik naar de mondhygiënist?

Wij raden u aan 2 keer per jaar een gecombineerde afspraak in te plannen met de tandarts en mondhygiënist.

Doet het verwijderen van tandsteen pijn?

Het verwijderen van tandsteen kan gevoelig zijn. Dit gevoel is in de meeste gevallen over na de behandeling. Indien u pijn ervaart, geef dit altijd aan bij de mondhygiënist. Er kan eventueel met lokale verdoving gereinigd worden.

Is het polijsten van tanden pijnlijk?

Het polijsten van tanden doet geen pijn, het kan soms wel een kriebelend gevoel geven.

Hoe ziet gezond tandvlees eruit?

Uw tandvlees is gezond als het roze is en strak rondom de tanden en kiezen ligt.

Hoe raakt het tandvlees ontstoken?

Tandvlees raakt ontstoken door bacteriën in de tandplak. Tandplak kan verkalken tot tandsteen dat stevig vastzit aan de tanden en kiezen. Hierop wordt weer een nieuw laagje plak gevormd.

Wat is sealen?

Kiezen kunnen soms diepe groeven en putjes in het kauwvlak hebben, welke moeilijk met een tandenborstel te reinigen zijn. Op die plaatsen kunnen makkelijk gaatjes ontstaan. De mondhygiënist kan daarom bepalen om deze groeven en putjes af te sluiten. Dit afsluiten gebeurt door het aanbrengen van een laagje kunststoflak, dit laagje beschermt uw kiezen tegen bacteriën die tot gaatjes kunnen leiden.

Welke voedingsmiddelen zijn slecht voor de gezondheid van mijn gebit?

Voedingsmiddelen met toegevoegde suikers zijn slecht voor uw gebit. Probeer daarom zo min mogelijk frisdranken, snoep, koekjes en gebak te nuttigen.

Heeft een mondhygiënist een erkende opleiding?

De opleiding tot mondhygiënist is een HBO opleiding. Een mondhygiënist wordt door de wet erkend en heeft een zelfstandige behandelbevoegdheid. Een mondhygiënist is bekend met achtergronden van problemen in de mond en is staat om zelf een behandelplan samen te stellen. Raadpleeg ook de website http://www.kwaliteitsregistermondhygienisten.nl.

Kan ik beter een elektrische tandenborstel gebruiken dan een handtandenborstel?

Onderzoek heeft aangetoond dat elektrisch poetsen effectiever is dan poetsen met een handtandenborstel en dus meer plak verwijderd dan een handtandenborstel. Een elektrische tandenborstel maakt de poetsbeweging voor u, u hoeft zich alleen nog maar te concentreren op het plaatsen van de borstel. Met een elektrische tandenborstel verwijdert u ook meer tandplak. Daarnaast wordt met een handtandenborstel tijdens het poetsen meer druk uitgeoefend. Een hoge poetsdruk kan beschadiging van het tandplees veroorzaken. Wij raden u daarom een elektrische tandenborstel aan.

Word ik bij jullie altijd door dezelfde mondhygiënist geholpen?

Onze mondhygiënisten rouleren. Dat doen we bewust want zo kijkt er steeds iemand met “verse” ogen naar uw gebit. Wanneer u dat liever niet heeft dan kunt u bij het maken van de afspraak om uw “favoriete” mondhygiënist vragen. Bij een zogenaamd parotraject blijft u bij dezelfde mondhygiënist.

Contact met uw mondhygiënist in Amsterdam

Wilt u meer informatie over het behandeltraject of heeft u overige vragen aan uw mondhygiënist in Amsterdam? Neem dan gerust contact met ons via het onderstaande contactformulier of bel naar 020 47 13 137.